Eerste safari Arusha Nationaal Park - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Chantal Monster - WaarBenJij.nu Eerste safari Arusha Nationaal Park - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Chantal Monster - WaarBenJij.nu

Eerste safari Arusha Nationaal Park

Door: Chantal Monster

Blijf op de hoogte en volg Chantal

15 Februari 2014 | Tanzania, Arusha

Als ik vraag aan mensen waar denk je aan bij Afrika kunnen ze 3 dingen antwoorden:
- Armoede
- Zwarte mensen
- Safari (big five)
Met armoede ben ik al genoeg geconfronteerd, de zwarte mensen nog meer want ze laten graag merken dat jij wit bent Mzungu. Dus dan heb je er nog 1 over. Na erover gepraat te hebben, gedroomd te hebben en geregeld te hebben (Cynthia heeft het geregeld) is het dan zover. Wij gaan voor 1 dagje op safari in het park van de stad. Arusha nationaal park.
Heeft iemand van jullie de film "The bucketlist" gezien? Voor hen die dat niet hebben in het kort: een arme man en een rijke man die beide niet lang hebben te leven maken een "bucketlist" een lijst met wat zij willen doen/zien voor zij komen te overlijden.
Nu was ik voorlopig niet van plan eruit te stappen, maar het concept "bucketlist" heb ik wel overgenomen.
Zo stond er bijvoorbeeld in, Stage lopen in Tanzania, (die kan ik al wegstrepen), backpacken in Nieuw-Zeeland met mijn vader, het uitvoeren van een stuitbevalling/schouderdystocie, moeder worden, oma worden en derglijke staat er ook in.
Om even terug te komen op het onderwerp. Safari staat er ook in. En deze heb ik deels kunnen doorstrepen. Pap en mam, wanneer jullie hier zijn en we op safari gaan kan hij van de lijst!

Vanmorgen rond half 8 aanwezig bij de supermarkt ons verzamelpunt. 7 meiden en 1 jongen. Arme Chris uit Idaho. Anyway hij had er natuurlijk geen moeite mee met 7 vrouwen op stap te gaan. Dus om 8 uur vertrek in de standaard auto die voor safari's gebruikt worden. De grote Land Rovers, de off-road cars waar je door het dak heen kan of met een dakje erover. Fantastisch!!!
Rond 9 uur reden we het park in. We zouden eerst gaan lopen maar ons start punt wast 10 km verder dus zijn we met de auto gegaan. Direct op het eerste veldje na 1 minuut in het park te zijn zagen we zebra's, giraffen en wilde beesten. Het is zo onrealistisch om deze dieren te zien in het echt, in real life, niet in de dierentuin.
Na mijn camera en papa's lens aan mijn auto genoten (Marlies, Karen en Chris) uitgeleend te hebben zodat ze ze van dichtbij konden zien zijn we verder gereden. Een stukje verder kwamen we Black-and-white Colobus apen tegen. Zwarte apen met een grote witte rug en grote lange witte pluim staart. (Hoe deze opvallende dieren de evolutie hebben overleeft als sla je me dood!) Aan de overkant van deze aap zagen we de Blue-back apen. De manier waarop wij naar deze apen keken werden we ook gewoon terug aangestaard.
Bij het loop start punt bleek dat onze gids er nog niet was dus zijn we naar een "Figgtree"gereden. Een zeer bijzondere boom/bomen. Dit zijn namelijk 2 bomen aan beide kanten van de weg (iedere kant 1) die in elkaar verstrengeld vergroeid zijn. Met een mooie boog van zo'n 2,5 meter. Het leken allemaal lianen in elkaar. Prachtig om te zien en natuurlijk een super foto momentje. (Ik upload ze als het lukt).
Terug naar onze wandel bestemming zijn we 2 uur de wildernis in gestapt. Met resultaat, bavianen, buffels, warhogs (timon van timon en pumba) en een hele hups apen zoals hier boven beschreven.
Na de wandeling genoten van een heerlijke lunch en de auto ingestapt voor DE safari tour.
Het is ontzettend leuk om in zo'n auto te staan terwijl je alle kanten uit hobbelt. Resultaat iedereen botst tegen elkaar aan. Ik zat achterin met Chris en we moesten elkaar regelmatig opvangen en oppassen niet op elkaars tenen te gaan staan. Maar we hebben gegierd en gebulderd van het lachen.
Tijdens deze rit kwamen we opnieuw giraffen tegen, zebra's, antilopen, flamingo's, nijlpaarden, dik-diks (kleine hertjes), bavianen met jongen deze keer en veeeeeel mooi gekleurde en grote vlinders. We reden door naar een krater. Dit was 3.000.000 jaar geleden een vulkaan en is nu bedenkt met grassen, water en bomen. Maar heel bijzonder te zien hoe dit is en om op die rand te staan. Na terug te hobbelen en te bobbelen kwamen we zeer vrolijk met een paar blauwe plekken rijker dat dit net is alsof je in een attractie park bent in een rollercoaster. Onze gids vond ons blijkbaar ook zeer grappig want hij ging als maar harder rijden over de hobbelige stenen en rotsen waarop wij weer kirde van pret.
Marlies baalde dat er geen olifanten waren, ik wilde graag een cheetah zien, maar heb ook mijn geluk moeten bewaren voor een volgende keer.
Voor hen die mij goed kennen, iedereen weet dat ik wel van een goede babbel hou wanneer dan ook. Tot grote ergenis van Marlies want Chris bleek ook zo. Marlies bleef dan ook maar herhalen dat Chris en ik geen goede jagers zouden zijn.
Wat een pret, wat een dag, wat een speciaal en bijzonder land.

Groetjes en tot het volgende verhaal!!


  • 16 Februari 2014 - 09:04

    Evelien:

    Wat een prachtige foto,s meis. Ik denk dat ik een weekje extra moet nemen want we hebben veel te weinig tijd. Maar we halen al het mogelijke eruit.Ik kan niet wachten.
    xxmam

  • 17 Februari 2014 - 21:25

    Pa:

    Hi Chantie,

    Leuk verhaal, goed dat je redelijk engels (amerikaans?) spreekt, komt je blijkbaar goed van pas! :) Goed dat we dat veel hebben geoefend. Altijd makkelijk.
    The bucketlist, geweldige film, goed om in het leven een bucketlist te hebben, echter, volgens mij gingen we backpacken in de US, niet stiekem de boel aanpassen en hopen dat ik het niet door heb heh? :)
    Misschien als vader nog een kleine les, het merendeel van je fotos zijn wat overbelicht, logisch want het is daar natuurlijk heel erg licht met veel UV. Laagste iso waarde kiezen (100 of nog lager), diafragma niet te ver open (sluitertijd moet nog redelijk zijn, bv meer dan 1/1000), niets overbelichten (staat dat niet per ongeluk aan?) en even proberen of ietsjes onderbelichten (bv een half stopje) mooiere kleuren geeft. Die witte waas hoort niet. Beter iets onder- dan over-belichten. Testen we eventueel samen wel even. Best lensje niet??

    Fijn om te horen dat alles goed gaat en dat je zowel de mensen helpt als jezelf een onvergetelijke trip bezorgd. Win - Win. Heel belangrijk in het leven!

    Groetjes en tot over twee weken. Dikke kussen voor alle drie de dames.

  • 22 Februari 2014 - 10:49

    Elize Sanders:

    Hoi Chantal,

    Je kent mij niet, maar ik werd door je vader op jouw reisverhalen attent gemaakt.
    (ik ken hem van het koor)
    Hij vertelt graag over je avonturen en is trots op zijn zelfstandige dochter!
    En een avontuur is het zeker, dat is duidelijk, je maakt wat mee!
    Een totaal andere wereld die je niet alleen als toerist ontdekt, zoals je normaal in zo'n ver land zou doen, maar waar je voornamelijk moet werken en ervaring moet opdoen.
    Onder heel andere omstandigheden dan hier en waar je ook nog eens kan worden lastiggevallen als je je werk aan het doen bent.
    Die temperatuur lijkt me vreselijk, daar zal je lichaam erg aan moeten wennen, dat schreef je ook.
    Het zal voor je ontwikkeling heel positief zijn en terugkijkend zal het je trots maken dat je dit op zo'n jonge leeftijd hebt volbracht. Petje af!
    Ik zal je site af en toe nog eens bekijken en wens je het allerbeste.
    Pas goed op jezelf!

    groetjes,
    Elize


  • 24 Februari 2014 - 23:32

    Miranda:

    Lief nichtje,
    Wat een prachtfoto's, hier kan ik zo van genieten.
    Kan niet wachten om straks je foto-album te zien.
    Bedankt voor de tip om toch ook maar eens een bucketlist te maken ;-)

    X Miranda

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Chantal

Ik ben Chantal Monster 22 jaar en ga voor mijn afstudeerstage in de verloskunde voor 3 maanden naar Arusha Tanzania. Ik vertrek 24 januari en kom 25 april terug. 13 volledige weken.

Actief sinds 14 Jan. 2014
Verslag gelezen: 443
Totaal aantal bezoekers 18502

Voorgaande reizen:

24 Januari 2014 - 25 April 2014

Tanzania stage

Landen bezocht: