Paps en moms in TOWN - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Chantal Monster - WaarBenJij.nu Paps en moms in TOWN - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Chantal Monster - WaarBenJij.nu

Paps en moms in TOWN

Door: Chantal Monster

Blijf op de hoogte en volg Chantal

22 Maart 2014 | Tanzania, Arusha

Omdat mijn vader al veel verteld heeft houd ik het kort (zo kort mogelijk althans). Mijn ouders kwamen aan en daar begon het al mee. Ik had samen met mijn vaste taxi chauffeur Ema afgesproken mijn ouders op te halen.
We stonden te wachten ik als enige blanken met 30 chauffeurs en hotelmensen om mijn heen allemaal zo zwart als de nacht, gelukkig lachten ze allemaal anders had ik er vast tegen een aantal aangelopen. Allemaal zeer aardig en maken graag een praatje wat jij als meisje doet op het vliegtuig ’s avonds laat.
Ik zag mijn ouders aankomen van ver. Ik stond voor de deur met mijn camera in mijn hand om een foto te nemen van mijn ouders die Afrika gehaald hebben. (Een historisch moment want zelf hadden ze er nooit voor gekozen hierheen te komen). Graag gedaan paps en mams!! ;) Toen mama mij in het vizier kreeg rende ze langs de douane (als er iets is wat je nooit moet doen is het langs de douane rennen!) met 3 koffers op haar karretje. Resultaat de bovenste koffer knalde van de kar af. Ondertussen buiten werd ik fijn geplet en werd er hard gelachen van het 1e mzungu (bleekscheet) moment door de locals. Toen alles en iedereen geknuffeld en vastgehouden was liep Ema met mijn moeder naar de taxi, ik liep achter ze aan en hoorde plots laten we het even houden op “HOSTERNOKKE” van mijn vader. Ik draaide me om en zag dat ook de 3 koffers die pa mee had van de kar af waren gevallen omdat paps lief vooruit van de afrit afging. Koffers in de plassen aangezien het die dag absurd hard geregend had en de straten van Arusha en dus ook Kilimanjaro overstroomd waren. Mzungu moment nr 2.
Eenmaal in de taxi (comfortabel is anders aangezien we met 4 in een auto zaten en 6 grote koffers reden we naar de lodge waar mijn ouders zouden verblijven. Hier hebben we gezellig eerst een drankje gedaan.
De volgende dag konden de eerste daglicht beelden voor mijn ouders worden vastgelegd. Zo bijvoorbeeld het o zo schokkende dalladala ritje, het ziekenhuis waar ik werkte (het was ietwat arm maar zeer goed voor Afrikaanse begrippen) en Arusha zelf. Op naar huis om te eten met Marlies en Cynthia en de eerste warme douche in 6 weken te nemen bij de lodge van mijn ouders. Uiteraard had ik toen ik eronder wilde gaan staan een koude douche, de boiler was namelijk leeg.
Dag 2-7 was de safari. Daar heeft mijn pa zoveel over verteld dat dit echt kort blijft. Ik heb het anders ervaren. Het mooiste dier was voor mij de Cheetah. De mooie lijnen in het gezicht ondanks de vele stippen is die dier prachtig. Pa, als je niet van stippen houdt waarom heb je dan onze caravan gekocht die vol stippen zit? Het domste dier is duidelijk de Gnoe aangezien het er echt belachelijk lelijk uitziet. De lompste is de buffel het dikke gedrocht! Ik stuur hier een foto bij waarop je ziet waarom de leeuw de koning van de jungle wordt genoemd. Dit dier heeft ontzettend veel status wanneer het rechtop zit met de borst naar voren!
Op de tweede camping moet ik toch toegeven dat ik me op een gegeven moment ietwat ongemakkelijk voelde. Ik was namelijk van plan te douche en hoopte vol smart op een warme douche, al zat ik midden in de Serengeti en is de kans op warm water hier nog kleiner dan midden in Arusha bij het huis waar ik woon. Maar goed ik sta onder de natuurlijk koude douche, draai me om kijk door het kippengaas naar buiten en daar loopt een hyena voor mijn douche langs, mijn verbazing gilletje maakte dat hij stopte om mij recht in mijn gezicht aan te staren. SHIT ik moet nog terug naar het kamp en het wordt al donker.
Verder op safari genoten van giga olifanten die de weg versperren, hobbelende weggetjes, prachtige oranje zonsopgangen, zonsondergangen, regenbuien, zon, wind, zand en een prachtige sterrenhemel.
De week na de safari hebben we een hoop gedaan. Waaronder een middag bij de beroemde Masaai Market. Ik had mijn vader al voorbereid op de 100 winkels allemaal identiek, mensen die je proberen naar binnen te sleuren en je bezwaard voelen als je niet naar binnen gaat. En inderdaad ik bleek gelijk te hebben. Zoals vaak alleen wil mijn vader dat niet inzien.
Dinsdag hebben we de coffeeplantage bezocht, zelf koffie gemaakt door velletjes eraf te stampen, te scheiden van de bonen, de bonen te branden, te vermalen en te drinken. Een prachtig tafereel waarbij er super leuk en mooi wordt meegezongen. Hierna hebben we een kano tochtje gemaakt op een vulkanische krater van 700 meter diep dat inmiddels een meer is. De volgende dag zijn we rond dit meer gelopen en hebben we Tengeru market bezocht. Dit staat bekend om de vele kleuren van fruit en groenten. Foto’s nemen in Afrika moet je doen met toestemming anders komen ze voor geld naar je toe. Ik had hier maling aan en heb de camera om mijn nek gehangen, lenskapje eraf en af en toe alsof ik mijn camera beet hield gewoon een fototje gemaakt zonder toestemming. Gierig en vernuftig op zijn Hollands.
Verder hebben we deze week nog oma’s knuffels uitgedeeld op een plek waar gehandicapte kinderen fysiotherapie en behandelingen krijgen. Een park en onderneming van Nederlandse mensen. Sibusiso genaamd. Deze ondernemen leeft van sponsor geld en doet alles voor deze gezinnen gratis. Gratis als in ruil voor een paar tomaten of groenten als betaling zodat ze doorhebben dat ze het niet zomaar moet verkopen.
De laatste dag was naar het Cultural Heritage museum. Een museum met Afrikaanse kunst met een behoorlijke Indische tint eraan aangezien het door Indiërs is opgezet. Het meest mooie en interessante was hier wel de Tanzanite, een zeer zeldzame en heldere diamant soort die alleen gevonden kan worden in de buurt van Kilimanjaro airport in Tanzania. Deze steen is lichtblauw en absoluut absurd duur. Nadien hebben mijn ouders en ik de spullen gepakt en hebben paps en mams mij afgezet bij Sibusiso waar ik bij een vriend verbleef de afgelopen 2 weken. Terug naar stage en terug naar het Afrikaanse leven en vooral het Tanzaniaanse eten (wat echt mijn neusgaten uitkomt)! Mijn ouders zie ik pas over 7 weken weer wat het wel raar maakt. Maar goed. 2 fantastische weken en ik ben super blij dat mijn ouders zijn langs geweest!! Ik heb het heerlijk gehad.

  • 22 Maart 2014 - 20:17

    Daphne:

    Weer een leuk verhaal van een hele lieve vriendin:) voor je het weet is het voorbij, dis geniet er nog van zolang het kan en dan heerlijk jouw weer zien!

  • 22 Maart 2014 - 22:05

    Bas :

    Volgens mij verveel jij je daar geen moment, geniet er nog van voor je het weet ben je terug in ons kikkerlandje!

  • 23 Maart 2014 - 08:58

    Fransje:

    Heerlijk om jouw verhalen te lezen!

  • 24 Maart 2014 - 16:49

    Karen:

    Fijn meis en lief van je paps en mams dat ze zich zo hebben opgeofferd.... Ik heb bijna medelijden met ze..... ;)

  • 25 Maart 2014 - 16:50

    Priscilla:

    Mooi meis!!!! Geniet ervan!!! Heerlijk dat je ouders zijn geweest! Dikke x

  • 25 Maart 2014 - 16:50

    Priscilla:

    Mooi meis!!!! Geniet ervan!!! Heerlijk dat je ouders zijn geweest! Dikke x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Chantal

Ik ben Chantal Monster 22 jaar en ga voor mijn afstudeerstage in de verloskunde voor 3 maanden naar Arusha Tanzania. Ik vertrek 24 januari en kom 25 april terug. 13 volledige weken.

Actief sinds 14 Jan. 2014
Verslag gelezen: 480
Totaal aantal bezoekers 18503

Voorgaande reizen:

24 Januari 2014 - 25 April 2014

Tanzania stage

Landen bezocht: